عفو بین‌الملل: ناتو قربانیان حمله‌های هوایی خود در لیبی را نادیده می‌گیرد
نوشته شده توسط : gogos

در حمله‌های ناتو که برای مقابله با نظامیان وفادار به معمر قذافی انجام می‌شد، غیرنظامیان نیز کشته شده‌اند

عفو بین‌الملل از انجام نشدن تحقیقات مناسب از سوی ناتو درباره کشته شدن بیش از ۵۰ غیرنظامی در جریان حمله‌های هوایی ناتو در سال گذشته در لیبی انتقاد کرده است.

در گزارش عفو بین‌الملل که روز دوشنبه، ۱۹ مارس (۲۹ اسفند) و حدود یک سال بعد از آغاز عملیات هوایی ناتو در لیبی منتشر شده، آمده است: این حمله‌های هوایی که مورد حمایت سازمان ملل متحد نیز بود، به منظور محافظت از غیرنظامیان در برابر نظامیان وفادار به معمر قذافی انجام می‌شد، ولی ۵۵ غیرنظامی در جریان آنها کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل گفته است که بیشتر کشته‌شدگان غیرنظامی این حمله‌ها زنان و کودکانی بوده‌اند که در خانه‌هایی مسکونی به سر می‌برند و مدرک روشنی که نشان دهد از این خانه‌ها برای اهداف نظامی استفاده می‌شد، وجود ندارد.

ناتو از هر گونه خسارت و آسیب ناشی از این حمله‌های هوایی ابراز تاسف کرده، ولی گفته است که مسئولیت اصلی برای تحقیق درباره مرگ افراد به عهده مقامات رسمی کنونی لیبی است.

"ابراز تاسف کافی نیست"

عملیات نظامی ناتو در لیبی برای نزدیک به ۷ ماه جریان داشت و بسیاری از مردم لیبی، به ویژه در شهر بنغازی در شرق این کشور، این حمله‌ها را موفقیتی بزرگ ارزیابی می‌کنند که نقش مهمی در سرنگونی معمر قذافی، رهبر سابق لیبی داشت.

با این حال، عفو بین‌الملل افزون بر انتقاد از عدم انجام تحقیقات مناسب، از پرداخت نشدن غرامت به خانواده‌های قربانیان غیرنظامی این حمله‌ها از سوی ناتو نیز انتقاد کرده است.

دوناتلا روورا، از مشاوران ارشد عفو بین‌الملل، روز دوشنبه، ۱۹ مارس، در بیانیه‌ای تصریح کرد: "مقامات ناتو بارها بر تعهد خود برای حمایت و دفاع از غیرنظامیان تاکید کرده‌اند."

در این بیانیه اضافه شده است: "به همین دلیل آنها نمی‌توانند مرگ غیرنظامیان را فقط با چند بیانیه مبهم و ابراز تاسف، نادیده بگیرند، بدون آن که تحقیقات مناسبی درباره این وقایع مرگبار انجام شود."

در عین حال، در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است که "ناتو اقدامات قابل توجهی کرده است تا خطر تلفات غیرنظامیان را با اقداماتی همچون بمباران دقیق و هشدار درباره محل حمله‌ها، به کمترین میزان برساند."

عفو بین‌الملل اضافه کرده است که این اقدامات باعث نمی‌شود ناتو تعهدی به انجام تحقیقات در باره مرگ افراد و یا پرداخت غرامت به خانواده‌ها و بستگان قربانیان نداشته باشد.

در بیانیه این سازمان آمده است: افرادی که از این حمله‌ها نجات یافته‌اند و نیز بستگان قربانیان که با عفو بین‌الملل گفت‌وگو کرده‌اند، گفته‌اند که هیچوقت از طرف ناتو با آنها تماسی گرفته نشده است و آنها همچنان نمی‌دانند که چه اتفاقی رخ داده و چه کسی مسئول بوده است.

عفو بین‌الملل به ثبت مدارک مربوط به مرگ ۵۵ غیرنظامی اشاره کرده است که ۱۶ کودک و ۱۴ زن از جمله آنها هستند و افزوده است: این قربانیان در حمله‌های هوایی به طرابلس، زلیتن‎، سرت، ماجر و مرسى‌البریقة و در شرایطی کشته شده‌اند که در خانه‌هایی متعلق به افراد غیرنظامی به سر می‌بردند.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است که ۳۴ نفر دیگر، از جمله ۸ کودک در سه حمله جداگانه که به دو خانه مسکونی در ماجر انجام شد، کشته شده‌اند، بدون آن که درباره دلیل هدف قرار گرفتن آنها توضیحی داده شود.

در این بیانیه از ناتو خواسته شده است تا با انجام تحقیقات، مشخص کند که آیا مرگ غیرنظامیان ناشی از نقض قوانین بین‌المللی بوده است یا نه و در صورتی که مقرراتی نادیده گرفته شده است، افرادی که مسئول بوده‌اند، معرفی و محاکمه شوند.





:: برچسب‌ها: مدل , دریاچه , کانادا ,
:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: